کارشناسی ارشد معماری
 
داوطلبان موفق روش درس خواندن خود را کشف می‌کنند.
 
برای مطالعه و یادگیری هر درس، کلکسیون روش‌ها را داریم، نه یک روش از پیش ‌تعیین‌شده که هر داوطلب مجبور باشد از آن تبعیت کند.
 
هر کس روش مطالعه و یادگیری را باید پیدا ‌کند. همان گونه که درس‌ها با هم متفاوت هستند، هر داوطلب هم با دیگری متفاوت است. درک و فهم این تفاوت‌هاست که موجب تشخيص مى شود.
 
 
روش های یادگیری :
 
«یادگیری» فرآیندی چند مرحله ای است که طی آن مفاهیمی را فرا می گیریم و این فرآیند شامل جمع آوری، طبقه بندی و تحلیل اطلاعات هر موضوع است. 
 
یادگیری، روش های مختلف دارد که برای شناخت روند یادگیری بهینه، بهتر است آن ها را بشناسیم، این روش ها عبارتند از:
✅ روش دیداری: مطالب بیشتر از طریق مطالعه، دیدن نمودارها و اشکال در ذهن ثبت می شوند.
 
✅ روش شنیداری: اکثراً اطلاعات از طریق شنیدن به ذهن منتقل می شوند.
 
✅ روش شهودی: اطلاعات بیشتر از طریق تجزیه و تحلیل روابط موجود بین موضوعات درسی آموخته می شوند.
 
✅ روش انفرادی: مطالب بیشتر توسط خود فرد مطالعه کننده و به صورت انفرادی مطالعه می شوند.
 
✅ روش جمعی: مطالب بیشتر از طریق بحث های بین گروهی آموزش داده می شوند.
 
✅ روش اتفاقی: یادگیری مطالب در این روش هیچ نظم و قانونی ندارد.
 
✅ روش پلکانی: مطالب در چندین مرحله و به صورت تدریجی آموزش داده می شوند.
 
نکته جالب این که، روش یادگیری حتی از قومیت، جنسیت، سن و نحوه ی تدریس اساتید نیز تأثیر می پذیرد، برای مثال افراد ساکن در آمریکای شمالی و یا آسیای شرقی عموماً روش یادگیری دیداری دارند و در مقابل، عرب ها اغلب روش یادگیری شنیداری دارند. نکته جالب دیگر این که یادگیری پسران عمدتاً به روش دیداری و تصادفی است ولی دختران بیشتر شنیداری است، به این دلیل است که دختران بیشتر تمایل دارند مطالب درسی را از طریق شرکت در کلاس ها بیاموزند.
 
هر یک از روش های یادگیری در شرایط خاصی کاربرد دارند و اگر داوطلب کاربرد سبک های مختلف را بداند، با استفاده درست از هر کدام، به سرعت با شرایط جدید منطبق خواهد شد.
 
⚠️ برای آزمون کارشناسی ارشد، بهترین روش های یادگیری شامل دیداری، شنیداری و انفرادی هستند. به دلیل حجم بالای مطالب و منابع درسی و فاصله زیاد بین زمان مطالعه و آزمون کارشناسی ارشد، درس خواندن باید طی چند مرحله انجام شود. لذا هر کدام از این مراحل به تنهایی کافی نبوده ولی در کنار یکدیگر فرآیند آموزشی را کامل می کنند این مراحل عبارتند از:
1- درک مطالب
۲- تسلط بر مطالب
3- سنجش 
4- تثبیت مطالب
5- جمع بندی و نتیجه گیری
 
✳️ درک مطلب
در این مرحله، باید تمام نکات هر درس را به خوبی فرا گرفت که این امر توسط دو گام دیدن و خواندن مطالب و شرکت در کلاس و شنیدن انجام می شود.
 
همگام با مطالعه مطالب و شرکت در کلاس، باید سؤالات و تمرین های بسیاری حل و به صورت تشریحی بررسی شوند. درک مطالب بدون حل پرسش های متعدد میسر نخواهد بود. ملاک درک موفقیت آمیز دروس مختلف، رسیدن به مرز حل درست حداقل سه چهارم تمرین های هر درس می باشد. پس از موفقیت در این مرحله به تسلط بر مطالب می رسیم.
 
✳ ️تسلط بر مطالب
حل تست های موضوعی متعدد با بررسی راه حل های تشریحی و تستی مختلف، یادگیری جزئیات کامل مطالب را عمیق تر و دقیق تر خواهد کرد. مطالعه کتاب های تستی و مباحث تستی کتاب های مختلف از عمده فعالیت های این دوره است.
 
✳️ سنجش
راه های مختلفی در این گام وجود دارد، شبیه سازی آزمون توسط خود داوطلب و شرکت در آزمون های آزمایشی از جمله انتخاب های داوطلب در این مرحله خواهد بود. اما بهتر است داوطلب در آزمون های آزمایشی معتبری برای رسیدن به اهداف این مرحله شرکت کند تا علاوه بر این که کیفیت آموزش خود را می سنجد، خود را در مقایسه با سایر داوطلبان هم مورد سنجش قرار دهد. با شرکت در آزمون های آزمایشی، مطالب آموخته شده به خوبی تکرار می شوند و حتی مشکلاتی که در یادگیری مطالب توسط داوطلب وجود داشته باشد ولی او از آن ها بی اطلاع بوده است، مشخص خواهند شد. سطح علمی داوطلب کاملاً ارزیابی می شود و مرحله به مرحله فرد بیشتر به شرایط آزمون عادت خواهد کرد.
 
✳️ تثبیت مطالب
هر داوطلبی باید برای مرور مطالبی که مطالعه کرده، برنامه خاصی داشته باشد. مطالب به روش های مختلفی میسر است. برخی افراد مرور مطالب را به صورت تصادفی انجام می دهند یعنی در مواقعی که زمان آزاد دارند، به یک باره و بدون هیچ نظم خاصی، مطالب درسی را مرور می کنند و پس از این کار آن را به دست فراموشی می سپارند، با این ذهنیت که درس را مرور کرده اند. در حالی که این روش مرور، کوچک ترین سودی برای فرد نخواهد داشت. باید برنامه مدونی با تعیین فاصله های زمانی منطقی پس از هر بار مرور یا مطالعه برای هر درس تعیین شود، استفاده از الگوی جعبه لایتنر می تواند برای تثبیت مطالب در خانه های حافظه مفید باشد. در فصل های بعدی مفصلاً در این باره صحبت می شود.
 
♻️ جمع بندی و نتیجه گیری
با نزدیک شدن هر چه بیشتر به زمان آزمون، جمع بندی مطالب آموزشی مختلف و مرور دوباره آن ها بسیار مفید خواهد بود.
 
منابع ارشد:
نکته مهم اول: لیست زیر شامل منابع آزمون کارشناسی ارشد است که برای گروه معماری آماده کرده ایم. نکته مهم این است که خواندن منابع سطح اول برای تمام دروس کفایت می کند چرا که در سطح اول جزوه هایی در کنار کتاب ها پیشنهاد شده که میتواند جایگزین منابع سطح دوم و سوم نیز باشد بنابراین با مطالعه منابعی که در زیر خط چین ها پیشنهاد شده دیگر نیازی به مطالعه منابع سطح دوم  و سوم نیست.
نکته مهم دوم: در سیلابس آزمون های آزمایشی منابع زیادی برای هر درس معرفی شده است، اما این هرگز به این معنی نیست که دانشجو می بایست تمام منابع سیلابس را مطالعه کند، منابع موجود در سیلابس تلاش کرده اند تا تمام منابعی را که مبحث خاص آن آزمون را در بر میگیرد معرفی کنند بنابراین لزومی ندارد که تمام منابع سیلابس خوانده شود بلکه خواندن منابع معرفی شده به عنوان سطح اول در فایل زیر کفایت میکند.  
 
 
سامانه همپا:
بعضی از بچه ها راجع به زمان مناسب برای تست زدن می پرسن، یادتون باشه اولویت اصلی ما انجام برنامه سیلابس آزمون های آزمایشیه، بنابراین باید مطالب مربوط به هر درس در سیلابس رو مطالعه کنیم، منظورمون از مطالعه یعنی خواندن مطالب، تست زدن و دوره کردن. پس یعنی بعد از اینکه سیلابس آزمون رو برای هر درس مطالعه کردین باید تست های همون بخش رو هم بزنید و در نهایت اون مطلب رو در ۲ روز باقیمانده به آزمون یک بار دیگه دوره کنید 
اما مساله دیگه منبع مناسب برای تست زدن هست، ما تو مرکز سامانه همپا رو به همین منظور ایجاد کردیم شما تو سایت همپا با آدرس www.iachampa.ir  میتونید به تست ها پنج سال آخر کنکور و چند سال آخر کنکور های آزمایشی دسترسی داشته باشید.
 
مطالب علمی
سایر بخش ها