Rhino


RhinoLogo-2.jpg


    نام دوره: آموزش نرم‌افزار Rhino



کاربرد نرم‌افزار: خلق و ایجاد فرم‌های معماری با کیفیت و پیچیدگی بالا بصورت سه‌بعدی

    معرفی نرم‌افزار

 راینو (Rhinoceros) در سال 1980 توسط برادران مک نیل(Mcneel) در سیاتل آمریکا متولد شد و در آن از سیستم نربز استفاده شد که در واقع یک سیستم ریاضی برای محاسبه و ارائه منحنی‌ها و سطوح در گرافیک کامپیوتری است. سابقه نربز به سال 1950 میلادی بر می‌گردد که با توجه به نیاز در صنایع کشتی‌سازی و اتومبیل به وجود آمد. از کسانی که در توسعه و پیشرفت این سیستم نقش اساسی داشتند می‌توان به دو فرانسوی به نام‌های Pierre Bézier که در شرکت Renault و Paul de Casteljau که در شرکت Citroën مشغول به کار بودند، اشاره کرد. این سیستم ابتدا در صنعت خودرو و در نرم افزارهای مخصوص آن و سپس در زمینه‌های دیگر گرافیک کامپیوتری وارد شد. اصول ساخت سطوح در راینو بر ساخت منحنی‌ها استوار است. برای مدلینگ در محیط راینو ابتدا شبکه‌ای از منحنی‌ها در فضا ایجاد شده و سپس تبدیل به سطح می‌شوند. راینو دارای پلاگین‌های متعددی در زمینه‌های مختلف است.

    قابلیت‌های نرم‌افزار

    یادگیری آسان و سهولت در استفاده از امکانات آن؛
    تعامل با نقشه های معماری؛
    وارد کردن پلان‌ها، نماها و... به محیط برنامه برای سرعت بخشیدن به مدل‌سازی و نیز خروجی از مدل ساخته شده بصورت 3 نما و پلان؛
    امکان متریال‌دهی‌، نورپردازی و Render در محیط نرم افزار؛
    وجود پلاگین‌های متعدد و مفید همچون:
        Vray (جهت رندرینگ)
        Tspline (جهت مدل‌سازی ارگانیک)
        Grasshopper (جهت مدلسازی الگوریتمیک)
    همکاری عالی با دیگر نرم‌افزارهای کاربردی همچونAutocad ، 3Dmax ، Revit و عدم نیاز به سیستم رایانه‌ای قوی.